Omgiven av generösa, vackra själar <3

När jag bestämde mig för att jag i framtiden ville skaffa en gård så började jag en kunskapsresa. Jag visste ju ingenting om lantlivet och hade massor av saker jag behövde och ville lära mig. Jag hittade till WWOOFing, sade upp mig ifrån mitt jobb och åkte till norra Skåne. Där hamnade jag hos ett fantastiskt par, Bengt och Susanne, som drev en liten gård med höns, grisar och får. Jag var där i lite mer än en månad och jag lärde mig så himla mycket, där fick jag bevittna min första lammning och det var inte vilken lammning som helst utan en tacka fick de lov att göra kejsarsnitt på då hon hade fått framfall. Grisarna Saga och Olga var så fina, deras öron stack alltid upp från boxen när jag gick in i ladugården och de älskade att få sina magar kliade. Hönsen hade det tufft i början när stadshunden Yoshi dök upp och fann att det var väldigt roligt att jaga de små fjäderklädda liven. De flydde till skogen och slutade värpa för ett tag. Men Bengt och Susanne tog det med ro, de var båda väldigt förtjusta i Yoshi och var övertygade om att han skulle lära sig, vilket han gjorde. Susanne var fantastisk på att laga mat och vi åt lyxmat varje dag. Bengt var en gammal militär och tyckte om att berätta historier från sin tid med basker och bössa. Vissa kvällar avslutade vi med att musicera tillsammans. Det var en härlig tid jag hade där, en första inblick i självförsörjarlivet, både hur tufft det kan vara med allt arbete men också gemenskapen, glädjen och stoltheten över det jobb man utfört. Jag var som sagt där endast ett par veckor, men vi har fortsatt att hålla kontakten och följas åt på facebok. Nu har de tyvärr behövt sälja sin gård, men mitt i allt vad de går igenom så har de tänkt på mig och beslutat sig för att skicka lite bra-att-ha-grejer som de inte längre kommer behöva. Så otroligt fint. Förhoppningsvis kommer de på besök också under nästa år, det hoppas jag verkligen blir av, skulle vara så kul att få visa upp min gård för dem och få höra vad de tycker, om de har några tips och tankar om vad jag kan göra här :)
 
Idag la jag upp en bild på sociala medier på boken "Byggnadsvård" som släpps i början av nästa år och sa att jag gärna skulle vilja ha den i julklapp/inflyttningspresent, utifall att någon, främst släkting tänkte jag väl, skulle vilja ge mig den. Så får jag en kommentar från Fleur, som bor på samma ö som min mormor har sitt sommarställe, så jag är där ibland och brukar hälsa på de då eftersom att hon och hennes man Hans är så himla härliga, och hon skriver de att de vill ge den till mig i present, så himla fint!!! 
 
Sitter här i min soffa, hör elden spraka i pannan och jag känner mig så otroligt tacksam. Det finns så många fina människor i den här världen. Nyheter borde skrivas om de goda gärningar som folk gör åt sina medmänniskor, istället för att bara trycka på allt det negativa som sker och förstora upp det till enorma nyheter som bara spär på rädsla och ilska. Tänkt vad finare världen skulle vara om vi alla bara kunde fokusera mer på det vackra och positiva <3
 
- Cim

Kommentera här: