Rör- och elementkaos

Okej, nu är det dags att jag skriver och berättar om det stora kaoset som jag gått igenom. I onsdags så kom rörmokare Bengt hit för att fylla på vatten i elementen. Han gick ner i källaren och satte på medan jag och en kille som heter John gick runt och kollade elementen. Det gick bra till en början, men så plöstligt hörde jag hur det droppade ifrån vardagsrummet, ett av elementen läckte. Vattnet stängdes av och elementet togs bort och pluggades. Innan vi satt på vattnet igen så kände Bengt igenom elementet bredvid och såg att det också var trasigt, så det kopplades bort och pluggades. Vattnet satts återigen på. Vi gick runt och kollade alla element, jag hörde hur det bubblade till när de fylldes upp och jag hann tänka "skönt", men så hörde jag det droppa igen ifrån vardagsrummet. Tänkte att det kanske var en pluggning som inte höll. Gick dit och såg att det sprutade vatten ifrån väggen! Då är det ett rör där inne som hade frusit sönder och läckte. Så vi fick tömma allt vatten igen och göra upp en ny plan. Jag kände mig jäkligt nedslagen där och då. Klandrade mig själv för att jag inte tryckt mer på att testa det här innan kontraktet skrevs, men jag visste inte att det var så stor risk som det tydligen är att element och rör går sönder när de inte används. Sen hade det nog varit svårt att sätta igång vattnet innan jag var inflyttad också, för det skulle finnas en risk för att det skulle frysa då.
 
Hur som helst så rensade Bengt sitt schema för nästkommande dag och kom då till mig tillsammans med sin son Mattias och de jobbade hela dagen med att byta ut elementen och dra nya rör. De gjorde så att de sågade av de gamla och satte nya på insidan istället, så slapp vi ta upp väggen. Så nu har jag två kopparrör i vardagsrummet, men det ser ganska snyggt ut faktiskt! De blev inte riktigt klara under torsdagen så de kom på fredagen igen och fixade det sista och så var det dags att sätta på vattnet igen. För än var inte allt löst, vattnet hade ju aldrig nått upp på övervåningen så vi visste inte hur det såg ut där. Det visade sig att det sista elementet där uppe som inte redan hade bytts ut (de två andra hade vi sett innan vi satte på vattnet), också läkte. Men expansionskärlet var helt (tacka gudarna för det) och cirkulationspumpen fungerade felfritt, så skönt!! Totalt blev det iallafall fem nya element (iiiiinte billigt) och rör och kopplingar och grejer. Och så arbetstid för två personer på ca 10 timmar var. Jag vet inte vad slutsumman kommer hamna på, men jag ser inte fram emot det. Utöver det så har jag den nymurade skorstenen + plåt att betala halva summan för. Och så vattenprov samt brandkontroll. Jag hade inte planerat att ha så här lite pengar över, kommer antagligen få ta av de pengar jag ska få från mormor som egentligen skulle gå till att betala gården När man köpen en jordbruksfastighet så måste man nämligen ha 25% i insats. Men får jag bara ett jobb så kan jag jobba ihop de pengarna, det här är mer akut. 
 
 
Men men, nu är det som det är och jag är otroligt tacksam för Bengt och Mattias som fixade det här så otroligt snabbt, vilka hjältar de är! Känns helt underbart att ha värme i huset. Det är också så mysigt att gå och lägga in ved i pannan hela tiden. Värmen har också gjort det mycket mer bekvämt för mig att städa och fixa i de andra rummen, så sakta men säkert så får jag det mer och mer hemtrevligt =D
 
- Cim

Kommentera här: