Ved-fix

Så fort pannan var igång så märkte jag att det går åt rätt mycket ved. Jag har en ändå ganska stor korg här i köket som är full med ved, och en sån gick åt på en dag. Kände på en gång att jag inte har någon lust att gå 40 meter till vedbon varje dag för att fylla på den. Jag har redan sett ut ett ställe jag vill göra ett vedskjul, utanför verandan till groventren, så att jag kan ha det som mellanlandning för veden. Men jag har varken material eller verktyg för det nu, så istället möblerade jag om och röjde undan lite på verandan och staplade upp ved där. Blev jättebra, ser trevligt ut och skönt att kunna gå ut och hämta mer ved utan att ens sätta på mig skor =D
 
 
Just nu har jag bara björkved, vilket är väldigt fin ved, men man bör ha blandved. Senast jag var vid affären så satt där en lapp på anslagstavlan om ved som säljs. Så jag beställde idag tre kubik blandved. Till nästa vinter kommer jag ha egen ved, jag får fälla träd i vinter, hugga upp till våren och sen får den ligga och torka under sommaren, så det ska bli skönt att slippa den kostnaden nästa år! Det går ju ändå åt en del, vad jag har lärt mig på skolan så går det åt ungefär 10 kubik/år.
 
På bilderna ser ni ockå den gamla brevlådan ligga och skräpa, jag var nämligen iväg och köpte en ny och satte upp! =D

 
- Cim

Kommentera här: