Det stora vedäventyret

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag hade beställt tre kubik ved, men den mannen slutade att svara mig och sen kom julen och allt och jag började känna mig orolig över mitt vedförråd, det började ta slut helt enkelt och jag började hålla tillbaka lite med eldningen så det skulle hålla längre. Till nyår så fick jag nästan två stora lådor med ved av Fredrik och Sandra, såna änglar! Så då skulle jag klara mig fram tills att familjen kom på besök iallafall, för då hade vi en plan om att vi kunde åka och köpa ved eftersom att de hade släp med sig. Dagarna innan så hittade jag en kille på blocket som ville tömma sitt förråd på ved och det var ca 15 kubik för 1500 kr (vanligtvis kostar 1kubik 400 kr) och jag skrev till honom och vi bokade onsdagmorgonen. När familjen väl var här och vi började räkna på det så insåg vi att det inte skulle funka. Deras släp kunde ta kanske 1 kubik och med 25 minuter enkel väg så skulle det inte gå, så jag fick avboka honom. Men nästa dag så ringde jag en man på blocket och det visade sig att han och jag är grannar, han bor typ en kilometer härifrån sa han, så dels bjöd han på fraktkostnaden och han kunde komma redan samma kväll. Så för 4500 fick jag 8,5 kubik dumpad utanför vedbok. Sen var det bara att börja trava, haha! Jag höll på i tre dagar. Första dagen fick jag rätt ont i ryggen men de andra gick bättre. Föll till slut in i en rytm där jag hämtade, staplade och ibland skyfflade bort allt bös som blev av bark och mindre träbitar, och det sparar jag i en separat hög för att ha på mina odlingar i vår. En otroligt tillfredsställande känsla ändå av att stapla upp ved och sakta se boden bli fullare och veta att jag nu förhoppningsvis har säkrat veden för vintern. Det är en stor bod, så den blev bara halvfull, men ändå. Och jag listade också ut hur alla elsladdar gick och när jag kopplade in en kontakt så visade det sig att jag har två jättebra lampor, en som lyser upp inne i vedboden och en utanför. Sånt går jag och blir jätteglad av! =D
 
 
- Cim

Kommentera här: