Hönshuset - Att laga ett innertak

Jag har ett hönshus här på gården vilket jag är väldigt glad över. Det känns mycket lättare att ha en byggnad att renovera, än att bygga nytt! Däremot så var det ett stort hål i taket. Ett gäng plankor som inte hade klarat av tyngden av spån som nån gång i tiden hade östs in på vinden. Jag kände mig väldigt vilsen i hur jag skulle gå till väga för att laga det. Men så fick jag besök av den tjeckiska familjen, som varit ett extra lärarpar under förra året på Allmogegården där jag gick småbrukarlinjen, och när de var här så passade jag på att be om hjälp. Glömde såklart ta en förebild, men här ser man genom fönstret att några plankor saknas och att vissa är böjda och inte sitter fast.
 
 
Så Hynek hjälpte mig att såga bort de plankor som satt dåligt. Sen öste vi ner allt som fanns uppe på vinden vilket var en himla massa sågspån och några tomma pappersäckar. Dammet yrde! Men när det lagt sig så räddade vi dem plankor vi kunde, sågade bort det som var dåligt och så pusslade vi ihop dem som var okej. Vi märkte dock att en av bjälkarna också hade brustit pga tyngden vilket gjorde att allt buktade neråt. Men vi stötte upp den och fäste en rejäl planka över (som ni ser på andra bilden här nedan) och det funkade! På vinden låg också en lucka, som egentligen ska vara för att täcka ingången till vinden, men det visade sig att den passade perfekt i det kvadratiska hål som blev kvar. De sista plankorna fick vi inte att passa, så istället spikade jag över var sin planka bara. Inte så snyggt såklart, men det är ett hönshus så det är inte hela världen. Nu har jag iallafall ett helt tak =D
 
 
Nästan klart...
 
Et voilá!
 
Sågspånen hade jag tänkt att sprida ut över gården för att förbättra jorden, men kom sen fram till att det kändes som onödigt mycket jobb för ganska lite resultat. Så idag rensade jag ut allt som stod i hönshuset, rensade bort alla papperssäckar och spred ut spånet över golvet istället.
 
 
Känns skönt att ha kommit igång. Men än det mycket kvar att göra innan höns (och andra?) djur kan flytta in. Mer om det i ett kommande inlägg!
 
- Cim
 

Kommentera här: